Mennekes Plug standard for EV charging in The Netherlands

Today the Dutch government announced the adoption of the Mennekes plug as a standard for charging EV’s in The Netherlands. 

Last tuesday important players in the EV market in the Netherlands agreed on one universal plug for charging EV’s in The Netherlands. The ‘Mennekes socket and  plug’ has been chosen as the standard for phase 3 charging. Phase 3 charging is the agreed standard for public charging of EV’s. This standard will probably also be used for home charging (phase 1 and 2 charging). The Mennekes plug supports a maximum of 500 MEV and 63 amps. This means an average car with a 25 kw battery can be charged in about 1 hour when maximum capacity is used.

I expect a positive signal from this decision for car manufacturers and infrastructure providers in The Netherlands and Europe. As far as I know The Netherlands is the first country which actually chooses for a standard plug. This will also influence the choice for other countries. Below you find the official press release in Dutch

 

Formule E-team: een uniforme laadstekker voor elektrische auto’s in Nederland 

Straks kan iedereen in Nederland met één soort stekker een elektrische auto opladen. Dat hebben marktpartijen voor het elektrisch rijden onder voorzitterschap van het Formule E-team deze week besloten. Een standaard stekker is één van de belangrijke stappen die nodig zijn om in Nederland elektrisch rijden een succes te maken.

 Nederland wil dé proeftuin voor elektrisch rijden worden. Een belangrijk onderdeel daarvan is het organiseren van een geschikte laadinfrastructuur. Om te voorkomen dat verschillende partijen ieder een eigen stekker ontwikkelen, hebben de ministeries Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat TNO-KEMA gevraagd een onderzoek naar stekkers voor het opladen van elektrische auto’s uit te voeren. Het doel hiervan was om te bepalen of Nederlandse marktpartijen een standaard stekker voor het opladen van elektrische auto’s kunnen gebruiken. Op basis hiervan hebben het Formule E-team en de marktpartijen Eneco, Essent, Nuon, Enexis, Stichting E-laad, Better Place, 365 Energy Group, MisterGreen en UNETO-VNI unaniem gekozen voor de zogenoemde Mennekes stekker. Dit is een Duitse stekker die ook in België en Denemarken wordt gebruikt.

 Het Formule E-team, met Maurits van Oranje als voorzitter, is onderdeel van de initiatieven van de Nederlandse overheid om de introductie van elektrisch vervoer in Nederland een succes te maken. Het team fungeert als een spin in het web van (internationale) organisaties en bedrijven die zijn betrokken bij elektrisch rijden. Daardoor kan hij kansen en belemmeringen snel signaleren en direct oppakken. Standaardisering van laad- en betaalinfrastructuur is hier een belangrijk onderdeel van. Het kabinet trekt voor het stimuleren van elektrisch rijden 65 miljoen euro uit.

3 Responses to “Mennekes Plug standard for EV charging in The Netherlands”

  1. Jacob Brouwer Says:

    Vraag en/of opmerking.
    Als ze de centrale Aardpen draaibaar maken met een Nok op het einde ( Vergelijkbaar met een ouderwetse baardsleutel) kan men aan de andere zijde een Sleutelcilinder plaatsen ( model naar eigen inzicht) hierdoor wordt het onmogenlijk gemaakt om de stekker ongewenst uit het Stopkontakt te halen in verband met diefstal als er betaald moet worden voor het opgenomen vermogen
    Deze nok kan bijvoorbeeld ook de spanning van de wandkontaktdoos halen als er geen stekker inzit

    • jurjendejong Says:

      Hallo Jacob,

      Dank voor je opmerking. De Mennekes stekker heeft drie pennen aan de zijkant als ik mij niet vergis aan de zijkant die blokeren zodra de stekker is ingeplugd. Op deze manier is de stekker stevig vergrendeld. Door de pilot wire komt er pas spanning op de stekker te staan als hiervoor een signaal wordt gegeven. De spanning wordt er ook afgehaald als het snoer wordt doorgeknipt. Als je geinteresseerd bent kan ik nog wat details sturen.

      p.s. op http://www.evehicle.nl staat mijn nieuwe blog die iets toegankelijker is.

  2. Oostenrijk zorgt voor oplaadpunten in telefooncellen | Zuinige Leaseauto Says:

    […] wordt ontwikkeld en zal, volgens vermoedens, drie pinnen bevatten. Niet duidelijk is of hiermee de Nederlandse standaard 7-polige Mennekes-stekker bedoeld wordt. Het opladen van een elektrische auto duurt ongeveer zes […]

Leave a comment